Yogales

Veel mensen ervaren de druk van het leven in een maatschappij als die van ons. De stress die dit tot gevolg heeft zet zich in het lichaam vast, met als gevolg verschillende lichamelijke ongemakken. Om deze ongemakken verlichting te geven en wat ruimte te bieden is yoga, in de vorm van beweging, een goede start. En je hoeft niet eens lenig te zijn om yoga te kunnen beoefenen!

De bedoeling van yoga is dat je je eigen grenzen verkent en verlegt, maar niet forceert. Yoga maakt je bewust van de spanning in je lichaam en in je hoofd. Door regelmatig yoga te beoefenen, verdwijnen deze spanningen langzamerhand en ontstaat er zowel fysiek als mentaal meer rust en evenwicht. Je beoefent diverse lichaamshoudingen, die je combineert met een gefocuste ademhaling en concentratie.

Een typisch ‘lesuur’ yoga (75 minuten) is opgebouwd uit een opening om te ‘aarden’ van 10 minuten, ongeveer 50 minuten staande, zittende en liggende oefeningen (de poses), en eindigt met een liggende ontspanning van 15 minuten. Concentratieoefening en bewustwording van het ‘hier en nu’ (in de vorm van meditatie) zal in een lichte, begeleidende variant worden aangeboden. Hierbij leidt de docent je door de zogenoemde meditatie, om je houvast te bieden.

Een groep bestaat uit maximaal tien cursisten. Hierdoor kan de aandacht goed verdeeld worden en wordt iedereen persoonlijk begeleid. Is de groep groter, op aanvraag mogelijk, dan zal er gekeken worden naar extra ondersteuning of wordt er gebruik gemaakt van duo-yoga.

Ashtanga vinyasa Yoga

Tijdens de lessen wordt Ashtanga Vinyasa yoga gegeven. Ashtanga betekent ‘het achtvoudige pad’ van yoga, waar Vinyasa Sanskriet is voor “vloeiende beweging of flow”. Het grote verschil tussen beide vormen van yoga is dat bij Ashtanga een reeks aan bewegingen altijd hetzelfde, terwijl bij Vinyasa er meer vrijheid is voor de volgorde van de houdingen.

In Ashtanga Vinyasa yoga worden de verschillende asana’s (houdingen) in vloeiende bewegingen geïntegreerd tot een geheel. Voor beginners kan dit door verspreid over meerdere lessen een reeks asana’s te leren en die langzaamaan te integreren. De reeds gevorderde beoefenaars van yoga kunnen zelf de asana’s beoefenen, op hun eigen flow, en krijgen daarbij coaching waar nodig. In beide gevallen wordt er dus door middel van een flow (ademhaling) een reeks asana’s aan elkaar uitgevoerd, met minder pauze dan bij andere vormen van yoga. Uiteindelijk worden de verschillende reeksen samengevoegd tot één lange yogaoefening.

Deze manier van yoga valt onder de Yang yoga. Dit betekent dat de yoga dynamisch en actief is, met opbouwende spanning en een zo hoog mogelijk tempo. Deze yogavorm bevordert de circulatie in het lichaam.